vrijdag 22 oktober 2021

Model met koffie

Model met koffie



    Ontspannen tekenen naar een zeer ervaren en veelzijdig model;

    Kleinschalige en dus persoonlijke opzet. Verschillende vormen en thema's zijn mogelijk;

    Er is geen docent, dus basiskennis modeltekenen moet wel aanwezig zijn.



Hoe eenvoudig kan modeltekenen zijn

Gewoon bij het model een bak koffie halen en tekenen maar.

Voor veel tekenaars is het modeltekenen gewoon een kwestie van ontspanning. Een regelmatig terugkerend iets, waar dan wel lekker samen naar een zo goed mogelijk resultaat toe gewerkt wordt. In dit geval met het tekenen en schilderen van een levend model. Maar waar ook heel duidelijk een stuk ontspanning en een sociaal element in zit. En dat is toch prachtig? Een mens heeft al stress genoeg in het moderne leven. En sociale contacten heb je toch ook nooit teveel, nietwaar?



Bij je tekenmodel op de koffie

Handig, modeltekenen in de eigen aangepaste ruimte

Regelmatig werk ik als kunstmodel bij mensen aan huis. Maar niet iedereen heeft daar de mogelijkheden voor en dus ben ik begonnen om mijn eigen woning geschikt te maken. De huiskamer laat zich vrij gemakkelijk "ombouwen" tot foto- of tekenstudio. Ik kan er  ongeveer vijf tekenaars ontvangen. Die vinden er probleemloos een plek. 

Wat je kunt verwachten, behalve heel veel koffie, omdat ik een naam heb hoog te houden, is een ruimte met een aantal tafels met tafelezels, een modelplateau met achtergrond, verlichting, verwarming en dergelijke. Kortom, alles wat voor een geslaagde modeltekensessie nodig is.

Model met koffie  voorbeeldpose op locatie
De tekensessie op eigen locatie

We spreken eventueel een thema af,als daar belangstelling voor is. Ik zal daar in de aankondiging steeds wel iets over zeggen. Maar we gaan niet teveel regelen. Vrijheid en blijheid is belangrijker, dan dat alles perfect geregeld is. Overigens verwacht ik daar verder helemaal geen problemen mee.

Nu is het nog wel zo dat iedereen een eigen voorkeur heeft voor het soort sessie. Geen probleem, ik organiseer meerdere sessies in de maand, gericht op die voorkeur van de tekenaars. Zo komt er een maandelijkse schetssessie met speciale korte en ultrakorte standen om een snelle schets te kunnen maken. Die schetsen blijven spontaan al zijn ze nooit "klaar". Wilt u een indruk? Dan kunt u het beste even naar mijn weblog "Dynamisch Modeltekenen" gaan waar dit wordt uitgewerkt.  

Dan is er de "normale" tekensessie met tijden van tien minuten tot een half uur. 

En natuurlijk hebben we een lange sessie bedoeld om te schilderen, bijvoorbeeld drie kwartier tot een uur. Maar ik ben overal flexibel in. 

Bij die laatste twee mogelijkheden doen we misschien in het begin nog even een paar snelle schetsen om "er in te komen".

Ik ben goed bereikbaar met de auto en parkeren is geen probleem en gratis. Mocht je met het OV komen dan is halen en brengen naar de bushalte en het dichtstbijzijnde NS-station (Sassenheim) ook nog mogelijk. 

Zie de website voor verdere inlichtingen, agenda en boeken.





 Dit blog maakt deel uit van het netwerk van Jetje's Art Fun

Geen opmerkingen:

Een reactie posten